top of page

PRIVACY EN ALGEMENE VOORWAARDEN

Privacy


1. Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:

Privacyreglement
De hulpverlener, A. Faulborn, praktijkhouder A. Faulborn, GZ-psycholoog handelend onder
de naam Atypisch, praktijk voor Psychosociale Hulpverlening, KvK nummer 81011652, gevestigd te breda
De wet: de Wet bescherming persoonsgegevens en vanaf 25 mei 2018 de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG).
Persoonsgegevens: elk gegeven over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.
Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens. Daaronder wordt in ieder geval verstaan het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwisselen of vernietigen van gegevens.
Bestand: elk samenhangend geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens bij elkaar of gescheiden van elkaar wordt verzameld, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen.

Verantwoordelijke: degene die alleen of samen met anderen het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt. Verantwoordelijke kan zijn een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of een bestuursorgaan.
Bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreekse gezag te zijn onderworpen.
Betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft.
Derde: ieder ander dan de betrokkene, de verantwoordelijke, de bewerker of enig persoon die onder rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke of de bewerker gemachtigd is om persoonsgegevens te verwerken.
Ontvanger: degene aan wie de persoonsgegevens worden verstrekt.

Toestemming van de betrokkene: elke vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene aanvaardt dat persoonsgegevens over hem of haar worden verwerkt.
Verstrekken van persoonsgegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens.
Verzamelen van persoonsgegevens; het verkrijgen van persoonsgegevens.


2. Bereik
Dit reglement is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens. Het is eveneens van toepassing op de niet geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen. Dit reglement heeft betrekking op de verwerkingen van persoonsgegevens van voornamelijk cliënten maar kan ook van toepassing zijn op medewerkers.


3. Doel

Het doel van het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens is te beschikken over de gegevens die noodzakelijk zijn voor het realiseren van wettelijke doeleinden alsmede de doeleinden zoals die staan omschreven in de dienstomschrijving van de hulpverlener en het voeren van beleid en beheer in het kader van deze doeleinden. De doeleinden waarvoor gegevens worden verzameld en verwerkt, staan uitdrukkelijk omschreven in de dienstomschrijving die als bijlage is bijgevoegd.


4. Vertegenwoordiging betrokkene
Indien de betrokkene minderjarig is en de leeftijd van zestien jaar nog niet heeft bereikt of indien de betrokkene meerderjarig is en onder curatele is gesteld, dan wel er ten behoeve van de betrokkene een mentorschap is ingesteld, is in de plaats van de toestemming van de betrokkenen de toestemming van zijn wettelijk vertegenwoordiger vereist. De toestemming wordt schriftelijk vastgelegd. Indien de betrokkene een schriftelijke machtiging heeft afgegeven ter zake diens vertegenwoordiging jegens verwerker, dan is mede toestemming
door de schriftelijk gemachtigde vereist. Een toestemming kan door de betrokkene, diens schriftelijke gemachtigde of zijn wettelijk
vertegenwoordiger te allen tijde worden ingetrokken.


5. Verantwoordelijkheid voor het beheer en aansprakelijkheid
De verantwoordelijke is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de verwerking en het beheer van de gegevens; onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke wordt doorgaans een beheerder belast met het feitelijke beheer van de persoonsgegevens, maar dit is niet verplicht bij kleinschalige persoonsgegevensverwerking, zoals bij hulpverlener het geval is. De verantwoordelijke draagt er zorg voor dat er passende technische en organisatorische maatregelen worden uitgevoerd ter beveiliging tegen enig verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking van gegevens. De in lid 1 bedoelde verantwoordelijkheid en het in lid 2 bepaalde geldt onverminderd indien de verwerking plaats vindt door een bewerker; dit wordt geregeld in een overeenkomst (of door middel van een andere rechtshandeling) tussen bewerker en verantwoordelijke. De verantwoordelijke is aansprakelijk voor de schade die of het nadeel dat wordt veroorzaakt door het niet-nakomen van de voorschriften uit dit reglement. De bewerker is aansprakelijk voor die schade of dat nadeel, voor zover die/dat is ontstaan door zijn handelen.


6. Rechtmatige verwerking
Persoonsgegevens worden op een transparante wijze en in overeenstemming met de wet en
dit reglement op behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt.
Persoonsgegevens worden alleen voor de in dit reglement bedoelde doeleinden verzameld
en worden niet verder op een manier die onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze
zijn verkregen.
Persoonsgegevens dienen – gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of
vervolgens worden verwerkt – toereikend en ter zake dienend te zijn; er dienen niet meer
persoonsgegevens te worden verzameld of verwerkt dan voor het doel van de registratie
nodig is.
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
- De betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
- De gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij
betrokkene partij is, of voor handelingen, op verzoek van betrokkene, die noodzakelijk zijn
voor het sluiten van een overeenkomst;
- De gegevensverwerking noodzakelijk is in verband met een vitaal belang van betrokkene;
 De gegevensverwerking noodzakelijk is met het oog op een belang van de
verantwoordelijke of van een derde, tenzij dat belang strijdig is met het belang van degene
van wie de gegevens worden verwerk en dat belang voorgaat.

De registratie van het burgerservicenummer (BSN) vindt alleen dan plaats wanneer daarvoor
een wettelijke basis bestaat en/of dat er door verantwoordelijke of verwerker een vorm van
zorg aan betrokkene wordt verleend.

Ieder die handelt onder het gezag van verantwoordelijke of van de bewerker – en ook de
bewerker zelf – verwerkt alleen persoonsgegevens in opdracht van de verantwoordelijke,
behalve in geval van afwijkende wettelijke verplichtingen.
De gegevens worden alleen verwerkt door personen die uit hoofde van ambt, beroep, wettelijk voorschrift, of op basis van een overeenkomst tot geheimhouding zijn verplicht.


7. Verwerking persoonsgegevens
De verwerking vindt plaats door hulp- of dienstverleners in de maatschappelijke
dienstverlening voor zover dat met het oog op een goede behandeling of verzorging van de
betrokkene, dan wel beheer van de desbetreffende instelling of beroepspraktijk noodzakelijk is.
De verwerking geschiedt met uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene.
Atypisch Psychosociale Hulpverlening gebruikt cliëntengegevens alleen voor het doel
waarvoor de gegevens zijn opgeslagen. Atypisch Psychosociale Hulpverlening deelt
cliëntengegevens niet met derden, tenzij dit voor het opslagdoel nodig is. Atypisch
Psychosociale Hulpverlening bewaart cliënten gegevens niet langer dan nodig is op basis van
het opslagdoel van de gegevens. Atypisch Psychosociale Hulpverlening houdt met alle
mogelijke middelen en maatregelen cliënten gegevens veilig voor inzage van
onbevoegden. Atypisch Psychosociale Hulpverlening   vraagt toestemming aan de cliënten
voor het opslaan van persoonsgegevens, als er geen behandelcontract gesloten is. Atypisch
Psychosociale Hulpverlening informeert cliënten over de rechten van de cliënten ten aanzien
van zijn persoonsgegevens. Atypisch Psychosociale Hulpverlening informeert haar cliënten
over het doel van de verwerking van persoonsgegevens. Atypisch Psychosociale
Hulpverlening informeert cliënten indien Atypisch Psychosociale Hulpverlening bijzondere
handelingen met de persoonsgegevens gaat verrichten. 


8. Bijzondere persoonsgegevens
De verwerking van persoonsgegevens over iemands godsdienst of levensovertuiging, ras,
politieke gezindheid, gezondheid, seksuele leven, het lidmaatschap van een vakvereniging of
van strafrechtelijke persoonsgegevens is verboden, behalve in de gevallen waarin de wet
uitdrukkelijk bepaalt door wie, met elk doel en onder welke voorwaarden dergelijke
gegevens wel mogen worden verwerkt (artikelen 17 t/m 22 van de wet).
Het in het vorige lid bedoelde verbod geldt, onverminderd het bepaalde in de artikelen 17
t/m 22 van de wet, niet voor zover er sprake is van een uitzondering zoals bedoeld in artikel
23 van de wet.


9. Gegevensverwerking
Indien bij de betrokkene zelf de persoonsgegevens worden verkregen, deelt de
verantwoordelijke de betrokkene voor het moment van verkrijging mede: Zijn identiteit het doel van de verwerking waarvoor de gegevens zijn bestemd, tenzij de betrokkene dat
doel al kent.

De verantwoordelijke verstrekt de betrokkene nadere informatie voor zover dat – gelet op
de aard van de gegevens, de omstandigheden waaronder zij zijn verkregen of het gebruik dat
ervan wordt gemaakt – nodig is om tegenover de betrokkene een behoorlijke en zorgvuldige
verwerking te waarborgen.


Bij verkrijging van gegevens buiten de betrokkene om deelt de verantwoordelijke de
betrokkene mede:
 Zijn identiteit
 De aard van de gegevens en het doel van de verwerking waarvoor de gegevens zijn
bestemd


De verantwoordelijke verstrekt nadere informatie voor zover dat – gelet op de aard van de
gegevens, de omstandigheden waaronder zij worden verkregen of het gebruik dat ervan
wordt gemaakt – nodig is om tegenover de betrokkene een behoorlijke en zorgvuldige
verwerking te waarborgen.


Het onder 3 bepaalde is niet van toepassing indien de daar bedoelde mededeling onmogelijk
blijkt of een onevenredige inspanning kost. In dat geval legt de verantwoordelijke de
herkomst van de gegevens vast.


Het onder 3 bepaalde is evenmin van toepassing indien de vastlegging of verstrekking bij of
krachtens de wet is voorgeschreven. In dat geval dient de verantwoordelijke de betrokkenen
op diens verzoek te informeren over het wettelijk voorschrift dat tot vastlegging of
verstrekking van de betreffende gegevens heeft geleid.


10. Recht op inzage


De betrokkene heeft het recht kennis te nemen van de verwerkte gegevens die op zijn
persoon betrekking hebben en mag hiervan een kopie ontvangen.


De verantwoordelijke verstrekt een ieder op diens verzoek – zo spoedig mogelijk maar
uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek – schriftelijk een kopie van deze
gegevens.


De verantwoordelijke kan weigeren aan een verzoek te voldoen indien en voor zover dit
noodzakelijk is in verband met:
 De opsporing en vervolging van strafbare feiten;
 De bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden


Verstrekking van persoonsgegevens aan een derde geschiedt in beginsel niet anders dan na
toestemming van betrokkene of diens vertegenwoordiger, behoudens een daartoe
strekkend wettelijk voorschrift of de noodtoestand.

Indien verantwoordelijke zonder toestemming van betrokkenen of diens wettelijk
vertegenwoordiger persoonsgegevens aan derden verstrekt, stelt verantwoordelijke de
betrokkene of diens wettelijk vertegenwoordiger daarvan onverwijld in kennis, tenzij dit
gevaar oplevert voor personen of zaken.


11. Verstrekking van persoonsgegevens
Verstrekking van persoonsgegevens aan een derde geschiedt in beginsel niet anders dan na
toestemming van betrokkene of diens vertegenwoordiger, behoudens een daartoe
strekkend wettelijk voorschrift of de noodtoestand.


Indien verantwoordelijke zonder toestemming van betrokkenen of diens wettelijk
vertegenwoordiger persoonsgegevens aan derden verstrekt, stelt verantwoordelijke de
betrokkene of diens wettelijk vertegenwoordiger daarvan onverwijld in kennis, tenzij dit
gevaar oplevert voor personen of zaken.


12. Recht op correctie, aanvulling, verwijdering
Op schriftelijk verzoek van betrokkene gaat de verantwoordelijke over tot verbetering,
aanvulling, verwijdering en/of afscherming (het vergeetrecht) van de over de verzoeker
verwerkte persoonsgegevens, indien en voor zover deze gegevens feitelijk onjuist, voor het
doel van de verwerking onvolledig, niet ter zake dienend zijn of meer omvatten dan voor het
doel van de registratie nodig is, dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift
worden verwerkt. Het
verzoek van betrokkene bevat de aan te brengen wijzigingen.


De verantwoordelijke deelt de verzoeker zo spoedig mogelijk – maar uiterlijk binnen vier
weken na ontvangst van het verzoek – schriftelijk mee of hij daaraan voldoen. Indien hij
daaraan niet of niet geheel wil voldoen, motiveert hij dat. Verzoeker heeft in dit verband de
mogelijkheid zich te wenden tot de klachten- commissie van de verantwoordelijke.


De verantwoordelijke draagt er zorg voor dat een beslissing tot verbetering, aanvulling,
verwijdering en/of afscherming binnen veertien werkdagen, en wanneer dit redelijkerwijs
niet mogelijk blijkt anders zo spoedig mogelijk nadien, wordt uitgevoerd.


13. Bewaren van gegevens
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard in een vorm die het mogelijk maakt de
betrokkene te identificeren, dan noodzakelijk is voor de realisatie van de doelen waarvoor zij
worden verzameld of vervolgens worden bewerkt.


De verantwoordelijke stelt vast hoe lang de opgenomen persoonsgegevens bewaard blijven.


De bewaartermijn voor medische- en/of zorggegevens is in beginsel vijftien jaren, te rekenen
vanaf het tijdstip waarop zij zijn vervaardigd, of zoveel langer als redelijkerwijs uit de zorg
van een goed hulpverlener of verantwoordelijke voortvloeit.

Gegevens van niet medische aard worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor de
realisatie van de doelen waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt,
tenzij ze uitsluitend voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden worden
bewaard. Indien de desbetreffende gegevens zodanig zijn bewerkt dat herleiding tot
individuele persoenen onmogelijk is, kunnen zij in geanonimiseerde vorm bewaard blijven.


Indien de bewaartermijn van de persoonsgegevens is verstreken of de betrokkenen een
verzoek doet tot verwijdering voor het verstrijken van de bewaartermijn, worden de
desbetreffende medische gegevens binnen een termijn van drie maanden verwijderd.


Verwijdering blijft echter achterwege wanneer redelijkerwijs is aan te nemen dat
- het bewaren van groot belang is voor een ander dan de betrokkene;
- het bewaren op grond van een wettelijk voorschrift vereist is of;
- indien daarover tussen de betrokkene en de verantwoordelijke overeenstemming bestaat.


14. Klachtenregeling
Indien de betrokkene van mening is dat de bepalingen van dit reglement niet worden
nageleefd, kan hij zich richten tot:
 De verantwoordelijke; het eventueel binnen de organisatie functionerende orgaan voor
onafhankelijke klachtenbehandeling of een dergelijk buiten de onderneming
functionerend orgaan waarbij de therapeut zich heeft aangesloten;
 De rechtbank, in de gevallen als bedoeld in artikel 46 van de wet en het College
Bescherming Persoonsgegevens met het verzoek te bemiddelen en te adviseren in het
geschil tussen de betrokkene en de verantwoordelijke.


15. Wijzigingen en inwerkingtreding en afschrift
Wijzigingen in dit reglement worden aangebracht door verantwoordelijke. De wijzigingen in
het reglement zijn van kracht vier weken nadat ze bekend zijn gemaakt aan betrokkenen.


Dit reglement treedt in werking per 25 mei 2018


Dit reglement is bij de verantwoordelijke in te zien. Desgewenst kan tegen kostprijs een
afschrift van dit reglement worden verkregen.


16. Onvoorzien
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de verantwoordelijke, met
inachtneming van het bepaalde in de wet en het doel en de strekking van dit reglement.

17. Afzeggen van therapie/persoonlijke begeleiding
Het kan gebeuren dat u af moet zeggen voor uw therapiesessie of begeleidingssessie. Dit kan
tot 24 uur voor uw afspraak. Afzeggingen hierna worden in rekening gebracht. De kosten voor de desbetreffende afspraak worden niet in rekening gebracht, maar wij zijn dan genoodzaakt om 100 euro in rekening te brengen. Deze factuur kunt u niet indienen bij uw zorgverzekeraar.  Dit geldt ook voor intakegesprekken.

PRIVACY EN ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene Voorwaarden

Aansprakelijkheid
U mag verwachten dat ik mijn werkzaamheden naar beste kunnen zal verrichten, en daarbij

de zorgvuldigheid in acht neem die van een therapeut kan worden verwacht. Als uw
behandelaar ben ik niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuiste of onvolledige
informatieverstrekking door u.


Afzeggen van therapie/persoonlijke begeleiding
Het kan gebeuren dat u af moet zeggen voor uw therapiesessie of begeleidingssessie. Dit kan
tot 24 uur voor uw afspraak. Afzeggingen hierna worden in rekening gebracht. (Onvoorziene
omstandigheden zijn bespreekbaar).


Klachten
Wanneer u klachten heeft over de behandeling/begeleiding en we komen er samen niet uit,
dan is er voor de individuele therapie een klachtenregeling waar u gebruik van kunt maken.
Via de NVGzP voldoe ik aan de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ).


Overmacht
In geval van ziekte, tijdelijke- of blijvende arbeidsongeschiktheid van mij zal er worden
gestreefd naar vervanging door een derde. Hiervoor heb ik een waarnemingsregeling.


Toestemming
Als uw behandelaar leg ik uw persoonsgegevens vast en gebruik ik deze om goede zorg aan u
te kunnen verlenen. Voor verdere uitleg verwijs ik u naar mijn privacy verklaring.


Crisis
Buiten kantoortijden is de praktijk niet bereikbaar. In het geval van crisis kunt u contact
opnemen met de de huisartsenpost bellen. Zij kunnen zo nodig de crisisdienst inschakelen.
Alternatieven zijn: de luisterlijn en 113

bottom of page